מאת רונן זיסמן (*)
מערכת תקשורת CAN-BUS נועדה לשפר ולייעל את העברת המידע בין כל יחידת הבקרה ברכב באופן המהיר ביותר ללא כל הפרעות שידור וקליטה.
בעבר, התקשורת הייתה מועברת על ידי חוטים חשמליים רגילים, דבר שיצר קשיים רבים (בעיות חשמל, משקל רב וסרבול בחוט), ואף ללקויים במערכות חשמל. התקשורת החדשה מבוססת על חיבור של שני חוטים (בעלי צבע מיוחד) העוברים בכל יחידות הבקרה ומעבירות את התקשורת ביניהן. החוטים מלופפים זה בזה , למניעת הפרעות חשמל.
יחידות הבקרה ברכב מקושרים בנקודת ממשק אחת מרכזית והינה יחידת בקרת ממשק.
ממשק ערוץ נתונים (J533): בנוסף, היחידה מעבירה את התקשורת לשקע אבחון.
יחידות הבקרה של הרשת
תקשורת CAN-BUS מאגדת בתוכה מספר רב של יחידות בקרה ועל כן הן מחולקות למספר ערוצי תקשורת על פי רמת החשיבות שלהם.
ממשק אבחון – יחידת בקרת ערוץ נתונים J533
הרכב, כאמור, מצויד במספר רב של יחידות בקרה אשר אחראיות על תפעולן של מערכות שונות ברכב והן מעבירות נתוני מידע רבים מיחידת בקרה אחת לשנייה.
יחידת בקרת ממשק אבחון ערוץ נתונים (6Afe way) אחראית על הבטחת חילופי המידע.
יחידה זו משמשת ממשק ראשי לכל נתוני המידע ודרכה עוברים כל סוגי התקשורת בין ערוצי CAN-BUS (ראשי, משני, מידע ובידור, נוחות). נוסף לכך, יחידה זו מקושרת לשקע אבחון ודרכה ניתן לבצע תקשורת יזומה של יחידות הבקרה לאיתור ליקוי, או קוד תקלה, נוסף לקריאה של נתוני מידע מיחידות הבקרה השונות.
בעבר, יחידה זו הייתה מאומצת בתוך לוח מחוונים, אולם עם התפתחות הטכנולוגיה המואצת ברכב, הוחלט על התקנת יחידת בקרה נפרדת המשמשת בסיס וממשק לכל נתוני המידע מתקשורת CAN-BUS. ברוב המקרים יחידה זו מותקנת מתחת לגלגל הגה.
ממשק אבחון ערוץ נתונים J533
יחידת בקרת מערכות חשמל J519
בעבר, מערכות חשמליות מסוימות המשויכות למערכת חשמל נלווה ברכב (פנסים, מגבים, אורות וכו') היו מופעלות ומבוקרות על ידי ממסרים נוספים, דבר שהיה גורם לעיתים לכשל ולליקוי במערכת.
כיום, בדגמי הרכב המתקדמים בפן הטכנולוגי, הותקנה יחידת בקרה מיוחדת הנקראת יחידת בקרת מערכות חשמל שתפקידה להפעיל ולבקר את אותן מערכות חשמל לשם תפקוד תקין ויעיל.
יחידה זו מקושרת לשאר יחידות הבקרה ברכב בתקשורות CAN-BUS, והיא משויכת לערוץ תקשורת CAN ראשי.
יחידת בקרת אספקת חשמל ברכב J519
תפקידי יחידת בקרה זו הם:
- בקרה על מערכת התאורה (הדלקת נורית חיווי לתקלה בנורה ראשית, הפעלת אורות שונים).
- בקרה על פעולות מגבים – מתזים.
- מערכת שטיפת שמשות ופנסים.
- בקרה על העומס החשמלי.
- בקרה על תאורת פנים.
- מערכת חימום מראות וחלונות.
- הפעלת מראות צד.
- בקרה על מסופי חשמל (מתח ראשי, מתח אחרי מתג הצתה, הארקה)
- הפעלה ראשונית של משאבת דלק בהתנעה ראשונית.
- הפעלת מנעול מכסה של תא מטען.
יחידת בקרה בערוץ CAN ראשי – הנעה
ערוץ תקשורת זה מאגד בתוכו יחידות בקרה בעלי תקשורת ברמת חשיבות גדולה, כולל מערכות ויחידות בקרה הקשורות לבטיחות בנסיעה. העברת הנתונים בערוץ זה הינה מהירה מאד x/sec 500 kbi. שני חוטי תקשורת בערוץ זה מלופפים זה בזה על מנת למנוע הפרעות ושיבושים של נתונים בתקשורת עקב הפרעות חשמל סמוכות.
יחידת בקרה ומיקומי התקנה
יחידת בקרה בערוץ CAN משני – נוחות
ערוץ תקשורת משני מיועד ליחידות בקרה בעלי רמת חשיבות מידע פחותה והעברת הנתונים בהן הינה מהירה .sec k Bit 100.
יחידות הבקרה המאוגדות בערוץ זה נועדו, ברובן, לתיפקוד הנוחות של הנהיגה. בערוץ זה אין יחידות בקרה להנעה ולא יחידות בקרה למערכות בטיחות ברכב.
יחידת בקרה ומיקומי התקנה
יחידת בקרה בערץ CAN מידע ובידור
ערוץ תקשורת זה הינו חדש, יחסית, ומותקן בכלי רכב בעלי מיחשוב רב ומגוון (לדוגמא: אוקטביה החדשה, פולסווגן גולף).
ערוץ נתונים זה מכיל יחידות בקרה שנועדו לספק מידע כללי לנהג ולנוסעים נוסף למערכות שמע מקוריות.
קופסאות נתיכים ומיקומי ממסרים במערכת החשמלית של הרכב
יחידת בקרה בערץ תקשורת - Lin
ערוץ תקשורת מיוחד זה (Lin) מגדיר מערכת שרכיביה המשותפים מוגדרים לאיזור פעולה מקומי.
א. יחידת בקרה שלטת
יחידת הבקרה מחוברת לערוץ נתונים ומבצעת את התפקודים העיקריים של מערכת ערוץ נתונים Lin.
תפקיד יחידת בקרה שלטת
- העברת נתוני מידע מקומיים (של נתוני התקשורת) לפורמט נתוני המידע הייעודיים לרשת CAN.
- פיקוח ובקרה על אופי העברת הנתונים ועל מחזוריות העברת הנתונים הללו.
ב. יחידת בקרה נשלטת
יחידת בקרה נשלטת מאופיינת בחיישנים או במפעילים במערכת. רמת התקשורת ביחידות הבקרה מעריכה ומבקרת על המידע, וממירה אותו לנתוני מידע עבור יחידת הבקרה השלטת. |