לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  קטלוג מוצרים |  קורסים | רישום חברות
אספלט שקט?!

מאבק ברעש


 


רעש כלי התחבורה מושפע באופן משמעותי ממבנה הצמיג והטקסטורה שלו. בשנים האחרונות מושקעים מאמצים רבים במחקר לשיפור הצמיגים, ולפיתוח תערובות אספלט המיועדות ל'בליעת' רעש


 


רעש תחבורה הנו אחד המפגעים הסביבתיים הקשים והבעייתיים ביותר, ובעולם הרחב החלו לטפל בו כבר בשנות השישים. ההתמודדות עם בעיות הרעש החלה בישראל מאוחר יחסית. הקיר האקוסטי הראשון נבנה רק בסוף שנות השמונים במחלף גבעת שמואל. אחריו נבנו מיגונים גם לאורך נתיבי איילון, במחלף הכפר הירוק, במחלפי אלוף שדה בר-אילן. בכביש עוקף עכו, במחלף רעננה דרום, במחלף שמריהו ועוד.


בשנת 1999 קבעה ועדה בינמשרדית שהוקמה ביוזמת מע"צ ובהשתתפותה, קריטריונים מחמירים למיפלסי רעש מקסימליים המותרים בעת סלילת דרכים חדשות והרחבת דרכים קיימות. קריטריונים אלה, בצירוף מתודולוגיה מחמירה במיוחד לחישוב הרעש, דומים למקובל במדינות רבות באירופה כגון צרפת והולנד, ולעיתים אף מחמירים יותר בכל הנוגע ליישומם בשטח. במדינת ישראל ההולכת ומצטופפת, כמעט כל דרך המתוכננת להרחבה, צפויה להגדיל את מפלסי הרעש ליד בתי מגורים ומבנים רגישים אחרים. לכן, כמדיניות של קבע, נבחנות השפעות אלה באמצעות מומחים לאקוסטיקה מהשורה הראשונה. עשרות אלפי מ"ר של מיגונים אקוסטיים מתוכננים לביצוע בעשרות פרויקטים תחבורתיים. בעשור הקרוב תשקיע מע"צ קרוב לחצי מיליארד ₪ בביצוע מיגונים אקוסטיים מסוגים שונים: קירות, סוללות עפר מגוננות, אספלט שקט ומיגון דירתי, ובתחזוקתם השוטפת.


ראוי לציין כי בפרויקטים רבים שבהם הוקמו מיגונים אקוסטיים, הושגה הפחתת מיפלסי רעש אף מתחת לרמה שהיתה טרם הסלילה!


כדאי לדעת:



  • סוללת עפר מפחיתה עד 3 דציבלים יותר מקיר אקוסטי באותו גובה.

  • המיגונים היקרים ביותר הם מיגונים שקופים, העשויים מפוליקרבונט או מחומר אקרילי.

  • עלות הצבת קירות אקוסטיים בגובה 4 מ' ובאורך קילומטר בשני צדי כביש, שווה כמעט לעלות סלילת הכביש.

  • קירות אקוסטיים נחלקים לשני סוגים עיקריים:                 קירות מחזירים: מרבית הקירות שנבנו עד כה, כגון קירות הבטון, קירות מבלוקים דקורטיביים, והקירות השקופים, הם קירות המחזירים את גלי הול הפוגעים בהם.                      קירות בולעים: קירות בעלי מבנה מיוחד, או מצופים בחומרים מיוחדים המאפשרים בליעת חלק גדול מגלי הקול הפוגעים בהם. משתמשים בהם כדי למנוע החזרת הרעש מקיר אקוסטי, או מבנה בצד אחד של הדרך אל מבנים בצידה השני. שני סוגי קירות בולעים המקובלים היום הנם קירות אלומיניום וקירות בטון-עץ. סוג נוסף של "קיר בולע" שנכנס לאחרונה לשימוש במע"צ הוא "קיר ירוק", קיר מודולרי המאפשר גידול צמחים בתוכו. הקיר מהווה מעין עציץ ענק, שבו נשתלים שיחים ומטפסים, המכסים בתוך זמן קצר את הקיר והופכים אותו ל"ירוק". הקירות האקוסטיים שמע"צ משתמשת בהם, עומדים בתקנים ובדרישות איכות בינלאומיים מחמירים.

אספלט "שקט" הייתכן?


רעש התחבורה מושפע באופן משמעותי ממבנה הצמיג והטקסטורה שלו, וכן מהמבנה של שכבת האספלט. עיקר הרעש מכלי רכב הנעים במהירויות שעולות על 60 קמ"ש, מקורו לא ברעש המנוע אלא באינטראקציה ובחיכוך שבין הצמיג לאספלט!


בשנים האחרונות מושקעים מאמצים רבים במחקר לשיפור הצמיגים ולפיתוח תערובות אספלט המיועדים לבליעת רעש. תערובות אלה מכונות "תערובות פתוחות" ועמן נמנה האספלט הידוע בשם אספלט שקט או אספלט פורוזיבי(נקבובי).


מה שמייחד את האספלט השקט הם חללים גדולים, במיוחד בין האגרסים המרכיבים אותו, דבר המאפשר בליעת חלק מגלי הקול, ממש כמו קיר אקוסטי בולע. מחקרים רבים הוכיחו כי אספלט שקט יכול להפחית את רעש הכביש במידה ניכרת, בעיקר בתחום התדירויות שאוזן האדם רגישה להן והגורמות לעיקר ההפרעה האקוסטית.


עלות הסלילה של אספלט שקט גבוהה ב-50 אחוז יותר מאספלט רגיל כיוון שהוא מיוצר בתנאי בקרה מיוחדים הדורשים פיקוח קפדני ומיומנות גבוהה בביצוע.


עקב אחוז החללים הגבוה, לאספלט השקט תכונות מצוינות בניקוז מי נגר, מניעת החלקה על כביש רטוב, ומניעת התזת טיפות גשם על ידי הצמיג.


האספלט השקט יושם לראשונה בארץ בכביש עוקף עכו. מאז, שיפרה מע"צ את תערובת האספלט השקט והרחיבה את השימוש בו. לצורך שמירה על יעילות תכונותיו האקוסטיות, הובאה לארץ מכונת ניקוי ייעודית המנקה את קטעי האספלט השקט באמצעות שטיפתו בלחץ גבוה ויניקה בו זמנית של האבק והלכלוך, שהצטברו בחללים שבתוך האספלט. הבוצה המצטברת במיכל המכונה מפונה לאתר סילוק פסולת, המאושר על ידי המשרד לאיכות הסביבה.             


 


  


 

לפרטים נוספים

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.