לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  קטלוג מוצרים |  קורסים | רישום חברות
נוזל בלמים. מה זה? ולמה?

מאת ולדימיר מז'ירובסקי (*)


 


בכתבה הפעם נעסוק בנוזל בלמים ובסוגים שונים שלו ואיך מבדילים ביניהם.


 


מערכת בלמים היא מהחשובות ביותר לבטיחות הנוסעים ולתקינות הרכב. גם כאן, כמו בכול המערכות השונות, יש צורך באחזקה ובבקרה של המערכת על מנת לשמור על בטיחותנו.


 


מהו אם כן זה נוזל בלמים, או "שמן ברקס"?


ראשית, זה אינו שמן אלא נוזל בלמים . Brake Fluid.


 


ברכב פרטי ומסחרי קל מערכת בלמים היא לרוב הידראולית. כלומר, קיימים מכל לנוזל בלמים, משאבה מרכזית , צנרת בלם ומשאבות אופן. על מנת להעביר כוח, בזמן לחיצה על דוושת הבלם, אנו משתמשים בנוזל בלמים. כפי שידוע נוזל אינו ניתן לדחיסה  נוזל זה משמש לעברת כוח /לחץ למשאבות אופן.


 


תקנים וסוגים


 


לנוזל בלמים קיים תקן בין לאומי של איגוד המהנדסים של ארה''ב  SAE.


DOT הוא תקן של משרד תחבורה של ארה''ב.U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATION.


 


נוזל הבלמים נחלק לסוגים  על פי דרגות האיכות.


 


DOT 3


זה נוזל הבלמים הנפוץ ביותר בשוק חלקי החילוף ומשמש בעיקר לכלי רכב ישנים וקלאסיים. הוא זול, יחסית, מבוסס על גליקול ונקודת הרתיחה שלו היא  205 מעלות C.


חסרונות: הוא פוגע בצבע, הוא סופג לחות מהאוויר ( כלומר הוא הידרוסקופי ) ואותה לחות עלולה לגרום לחלודה בצנרת ול'תפיסתם' של צילינדרים ומשאבות.


 


DOT 4


נוזל זה נפוץ בכלי רכב מודרניים וחדישים, הוא מבוסס על גליקול, ונקודת הרתיחה שלו היא  245 מעלות C.


חסרונות: הוא פוגע בצבע, ספיגת הלחות שלו נמוכה יחסית מ-dot 3 אך עדיין הוא סופג לחות.


 


DOT 5


נוזל בלמים זה המבוסס על סיליקון, אינו פוגע בצבע, אינו סופג לחות, מתאים לאיזורים בעלי לחות גבוהה.


חסרונות: נקודת הרתיחה שלו נמוכה, יחסית, לא ניתן לערבב אותו עם נוזלים המבוססים על גליקול.


 


 DOT 3/4


נוזל זה יקר יחסית, אינו סופג לחות, במקרים מסוימים זה גם חיסרון משום שהדבר עלול לגרום להצטברות חלודה במקום אחד.


 


DOT 5.1


זה נוזל בלמים חדש יחסית בשוק. אין לו קשר לנוזל DOT 5 למרות המיספור הדומה. נוזל הזה מבוסס על גליקול, הביצועים שלו יותר טובים מאשר 4DOT , נקודת הרתיחה שלו  היא 275 מעלות C.


חסרונות: הוא פוגע בצבע, מחירו יקר ,קשה להשיג אותו בחנויות לחלקי חילוף, הוא סופג לחות.


 


RBF600-RACING BRAKE FLUID


זה נוזל בלמים למכוניות מירוצים,  נקודת הרתיחה שלו גבוהה במיוחד, אך מחירו גבוה ואינו מתאים לכול כלי רכב, קשה להשיגו ברשתות שיווק.


 


חשוב לדעת


 


למה עלינו לדעת את הנתונים האלה כמו ספיגת לחות, נקודת רתיחה?


מערכת בלמים ברכב היא הידראולית ואטומה. באוויר קיימת לחות מסוימת, תלוי באיזור שנמצאים בו. בזמן בלימה נוצר חום עקב חיכוך וזו תופעה תקינה ונורמאלית. אך החום הזה עובר גם לנוזל הבלמים. אם החום של נוזל זה עולה מעל נקודת הרתיחה שלו, הוא מתחיל לרתוח ומהרתיחה נוצרים אדים. לפי חוק פיסיקאלי אדים הם גז והוא ניתן לדחיסה ואז אנחנו עלולים ל'אבד' בלמים לחלוטין.


 


 מה קורה עם הלחות?


כפי שאנחנו יודעים באוויר קיימת לחות, גבוהה או נמוכה, תלוי באיזור. נוזל המבוסס על גליקול, אחת מתכונותיו היא לספוג לחות. ספיגת הלחות גורמת לירידה של נקודת הרתיחה של הנוזל וגם במצב זה אפשרי בהחלט לאבד בלמים.


 


יש חשיבות רבה להחלפת נוזל בלמים בכול מערכת ולהשתמש בבקבוקים סגורים הרמטית.


 


החלפת נוזל בלמים נעשית, בדרך כלל, כול 30,000 ק''מ או כול שנתיים.  גם כאשר הנוזל משחיר מומלץ להחליפו. אך יש צורך לבצע החלפה לפי הוראות יצרן אותו רכב ולעבוד לפי המלצותיו של היצרן לגבי הסוג של נוזל בלמים.


 


אסור בהחלט להחליף, או לערבב, נוזל על בסיס גליקול עם נוזל על בסיס סיליקון ולהיפך.


חשוב לזכור, כי בבלמים תקינים תלויים חיינו.


 


(*) מנהל טכני, מוסך טויוטה אשקלון  ( אס-גל )

לפרטים נוספים

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.