לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  פורום רכב |  מדריך חברות |  קורסים | רישום חברות
כול הסודות על השמנים


מאת ולדימיר מז'ירובסקי (*)


קיימים היום בעולמנו סוגים רבים של שמנים באריזות  יפות וצבעוניות . יש כאלה שקונים שמנים לפי אריזה יפה ושם החברה ידוע., ויש כאלה שקונים לפי איכות השמן. נשאלת השאלה כיצד להבדיל בין שמנים איכותיים לבין שמנים פחות איכותיים?


אנחנו נגלה כאן את סודות השמנים, מה בעצם מסתתר מאחורי האותיות המוזרות שעל גבח האריזות ומה הן מסמלות.


שמני מנוע נחלקים לשלוש קטגוריות:


1. שמנים מינרליים


אלה שמנים רגילים, רמת התוספים שבהם היא בסיסית, הם זולים והשימוש בהם הוא במנועים מהדור הישן של שנות ה-.70-80


2 שמנים חצי סינטטים


אלה הם שמנים מבוססים על שמן מינראלי עם רמת תוספים אשר מצליחה לשמור עליהם מפני בלאי והתחמצנות ועל ידי כך מאפשרת לבצע את השימוש בהם לטווח ארוך, יחסית.


3 שמנים סינטטים


שמנים אלה מצטיינים באיכותם הודות לרמת תוספים עשירה מאוד, אשר מצליחה להגיע לרווחי זמן ארוכים בין החלפה להחלפה. שמנים סינטטיים יכולים לעמוד בטמפרטורות גבוהות, כ-150 מעלות, ועדיין לספק הגנה מרבית לחלקי המנוע. לכן,השמנים האלה יקרים, יחסית לאחרים.


מה בעצם כתוב על מכלי השמן שאנחנו קונים?


SAE (Society of Automotive Engineers) איגוד מהנדסי הרכב בארה''ב.


לכן, ערכי הצמיגות של השמן מצוינים כSAE-. אחרי  הSAE- מופיעים  מספרים שמייצגים את צמיגות השמן.


אם רשומים 2 מספרים, לדוגמא: 10W40, כי אז  השמן הזה הוא רב דרגתי. פירוש הדבר שיש לשמן זה במזג אוויר קר צמיגות 10 winter) W). ככול שהמספר הזה נמוך יותר, כן השמן יתפקד טוב יותר בקור החורף. המספר .40  מציין את צמיגות השמן, אך ככול שהמספר גדול יותר, השמן סמיך יותר, עמיד יותר בטמפרטורה גבוהה יותר ועל-ידי כך יספק הגנה מתאימה.


מה מסתתר במכל שמן?


אם רשומות על המכל האותיות SH-CF לדוגמא, מה הן מסמלות?


API American Petroleum Institute הוא  המכון האמריקני למוצרי נפט והוא מציין את יעוד השמן ואיכותו.


האותSpark) ) S הצתה,  מציינת את יעוד השמן. לפי האות S השמן הזה מיועד למנועי בנזין. האות שאחרי  הS- מציינת את דרגת איכות שמן. ככול שהאות גבוהה יותר בסדר הא"ב, האיכות של השמן טובה יותר .


האות (Compression) C דחיסה, מייעדת את השמן למנועי דיזל. אחרי האות C באה דרגת האיכות של השמן וגם כאן,  ככול שהאות גבוהה יותר בסדר הא"ב, כך השמן איכותי יותר.


מה קיבלנו כאן?


אם רשומות על המכל האותיות  SAE 10W40   API SH-CF פירוש הדבר כי השמן שבמכל הוא


שמן מנוע רב דרגתי, מיועד למנועי בנזין בדרגת איכות SH ולמנועי דיזל בדרגת איכות CF.


נכון להיום, דרגת האיכות הגבוהה ביותר למנועי בנזין היא SM ולמנוע דיזל CI-4


מה תפקידיו של שמן המנוע?


האחד - לשמן את חלקי המנוע ולקרר אותם.


השני-  להוליך חום מהטבעות לצילינדרים.


השלישי- לשמור על חלקי מנוע נקיים מחומרי בעירה . כי במהלך העבודה, הגזים השרופים נכנסים למערכת הארכובה, מתערבבים עם שמן המנוע ויוצרים במנוע פיח, בוצה ולכה.


יש חשיבות רבה גם לצמיגות השמן. המנועים בנויים היום בצורה יותר מדויקת והם גם מהירים מאד. לכן, מרווחי סיכה קטנים מאוד שמחייבים את היצרן להשתמש בשמנים דלילים יותר כמו:5W30 -10W30 .


יש חשיבות רבה לצמיגות השמן, כי ככול שהשמן סמיך יותר כך תהיה השפעה שלילית גדולה יותר לתאוצת הרכב. כלומר,הולכת שמן מהטבעות לצילינדרים תהיה לקויה, העברת השמן לחלקים שונים תהיה מאוחרת וצריכת דלק תגדל.


גם מצב הפוך אינו תקין. כלומר, עקב שמן דליל יותר המנוע עלול להתחמם ,לאבד את טריז סיכה להרעיש ואפילו ל'היתפס' עקב סיכה לא תקינה.


לסיכום


המנועים כיום עברו שינוי משמעותי אם זה בחומר שהם מיוצרים ממנו,אם זה במרווחי סיכה שונים לגמרי משהיו במנועים הישנים ואם זה בטמפרטורות גבוהות שנוצרות  במנוע ובפרט במערכת השימון.


יש חשיבות רבה לכך שהשמן יעמוד בתנאים אלה של טמפרטורות  גבוהות וכמובן ימשיך לתת הגנה מלאה לחלקי המנוע למרות הטמפרטורה הגבוהה, ישמור על המנוע נקי ויאפשר למערכת היכה לתפקד באופן תקין.


שמנים לממסרת ידנית


גם בתחום זה  יש בידינו מבחר עצום וכמובן איכויות שונות.


שמן ממסרה ידנית (גיר רגיל) נחלק  לשתי קבוצות:  שמן מינראלי ושמן סינטטי .


שמן מינראלי אינו יקר אך תכונותיו הן בסיסיות  והוא מתאים לרוב כלי הרכב בישראל.


שמן סינטטי יקר משמעותית, עם רמת תוספים עשירה, והתכונה הבולטת ביותר שלו היא התחמצנות נמוכה. על ידי כך מקבלים טווח ארוך להחלפה, או אי החלפה כלל, תלוי בהוראות היצרן.


קיימים בשוק שמנים עם צמיגויות שונות.לדוגמא: 75 W90 80W90   90  80 75 W80 80W140


גם כאן, כמו בשמן מנוע, הצמיגות מסומנת ב- W SAE  מסמן את צמיגות השמן בקור לדוגמא:80


  Wבקור, משמעו כי התכונות של השמן תהינה 80 והמספר שאחריו הוא 90 - צמיגות השמן בחום ב-100מעלות שזה, פחות או יותר, הטמפרטורה שקיימת בגיר בזמן הפעולה.


דרגות איכות שמן הגיר הרגיל מסומנות לפי API Petroleum  Institute American  , המכון  האמריקני למוצרי נפט והוא מסומן באותיות GL.


GL -3 הוא סוג של שמן בעל דרגת איכות נמוכה יחסית לימינו.


 GL4\5  הוא שמן גיר שנמצא בשימוש ברוב תיבות ההילוכים הרגילות


ככל שהמספר עולה, איכותו של שמן גבוהה יותר. כיום, הדרגה הגבוהה ביותר היא:GL-5


מה עובר על שמן ועם מה הוא מתמודד?


בתיבת הילוכים, בזמן העבודה, הטמפרטורה מגיעה קרוב ל-150 מעלות ועל השמן האחריות לספק שומניות מסוימת וכושר שימון בחום כה גבוה.


על שמן גם לעמוד בפני מאמצי פיתול וכפיפה שידועים לנו בגיר רגיל. וכן לשמור על התכונות לטווח ארוך ולעמודבפני התחמצנות.


חשוב, לפני החלפת שמן הגיר, לבדוק מהו סוג השמן המיועד למכלל לפי הוראות היצרן.


גם כאן הצמיגות חשובה מאוד.  ככול שהשמן סמיך יותר עלולות להיווצר בעיות בהעברת הילוכים בקור, כול עוד השמן לא התחמם.


אם שמן דליל יותר, הוא עלול להישרף בחום הגבוה ולגרום נזק למכלל.


לסיכום


יש משמעות רבה לסוג השמן ולאיכותו בתנאי שהיצרן מאשר את שימושו במכלל.


לכלי רכב עם הנעה קדמית, שהם רוב המכוניות אצלנו, בתוך התיבה משולב דיפרנציאל  ויש לשים לב שהשמן יהיה מותאם גם לסרנים ולדיפרנציאלים.


שמנים לממסרות אוטומטיות


כולנו נהנים מנהיגה ברכב עם תיבה אוטומטית. איזה תענוג הוא  לעמוד בפקק ולא לעשות דבר.


הגורם המרכזי ל'כיף' הזה הוא שמן תיבת הילוכים אוטומטית (נוזל גיר אוטומטי).


כמו בכול השמנים, גם כאן יש כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב .


ATF Automatic Transmission Fluid  - נוזל תיבת הילוכים אוטומטית. זה השם הנכון לשמן שהוא לב המערכת .  לפי נוזל התיבה אפשר לדעת מה מצב התיבה ברכב שלנו. רוב השמנים מוגדרים שמנים הידראוליים ודרגת הצמיגות שלהם היא:10W . אלה שמנים לתיבות אוטומטיות ולהגה כוח בלבד ברוב כלי רכב.


כפי שידוע לנו, בתיבה קיימים מעברים צרים וקטנים מאוד הכוללים מערכות שסתומים ודיסקיות מצמד רטובים. תפקיד הנוזל הוא למנוע נזק לגומיות ולאטמים(O-RING) וכמובן לעזור בקירור המערכת.


הטמפרטורה בזמן העברת הילוך יכולה להגיע ל- 400 מעלות ונוזל תיבה חייב לעמוד בתנאים אלה.


סוגי הנוזלים לתיבה אוטומטית הם:


ATF A שמנים מינראליים


 DEXRON 2D- 2E שמנים מינראליים וסינטטיים


DEXRON 3  +3PLUS שמנים סינטטיים


ATF WS  נוזל תיבה אוטומטית סינטטי (טויוטה)


DEXRON/MERCON  דרגת איכות גבוהה ביותר (צבע אדום)


כל יצרן משתמש בסוג שמן המתאים ביותר לתיבה שהוא מייצר. כיום, יצרנים רבים אינם דורשים החלפת שמן תיבה לכל אורך החיים שלה עקב שימוש בשמן איכותי ביותר עם רמת תוספים עשירה היכולה לעמוד בחום ובמאמצים גבוהים וכמובן לא להתחמצן.


יש שמנים עם צבעים שונים, בדרך כלל אדום וצהוב, שאסור לערבב אותם או להחליף אותם בסוגים אחרים.


בכלי הרכב היפאניים רוב השמנים הם בצבע אדום ואילו בכלי הרכב האירופיים - צהוב . אך לא הצבע קובע כאן. מן צהוב שונה לגמרי משמן אדום, אם זה בצבעים ואם זה בתכונות.


החלפות השמן מתבצעות כל 60,000 -40,000 ק''מ,  או לפי הוראות היצרן.


הצורך בהחלפת שמן גיר גם כשהגיר מתפקד כהלכה, עולה על מנת  לשמור על המכלל היקר ולאפשר הוצאות אחזקה קטנות .


אז למה מחליפים שמן?


במכלל רציני ומורכב במיוחד, כמו גיר אוטומטי, על השמן לבצע מספר תפקידים:


לעמוד בטמפרטורה גבוה.


לשמן חלקים נעים


עליו להיות בעל צמיגות שמאפשרת זרימה מהירה


לקרר חלקים


לעמוד בפני קצף


לעמוד בפני התחמצנות.


עם הזמן ועם השימוש השמן מאבד מתכונותיו ומתלכלך מחומרי חיכוך (מצמדים ), ולכן דרושה החלפתו המיידית.


לסיכום


יש לבדוק את סוג השמן המתאים לרכב שלכם ולהחליפו לפי הוראות היצרן.


יש לזכור כי על שמנים לא חוסכים בכסף. שמנים הם לב המערכת אם זה מנוע , גיר , הגה כוח, או כול מכלל אחר.


(*) מנהל טכני, מוסך טויוטה, אשקלון (אס – גל)


 


 


 


 

לפרטים נוספים

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.