לוח מודעות

פורומים

תערוכות ואירועים

מועדון לקוחות

קורסים

מדריכים/קטלוגים
 
 כתבות |  קורסים |  אתרים מומלצים |  תערוכות ואירועים |  קטלוג מוצרים |  גליון מס 95 | רישום חברות
המהפיכה התעשייתית הרביעית


מאת אלי בויקיס *


 


אחרי המהפיכה התעשייתית, מהפכת ה-IT ומהפכת האינטרנט- הנייד, עולם הייצור היום עומד בפני מהפיכה נוספת. הפעם הבשורה מגיעה מאירופה, אם לדייק מגרמניה וצרפת.  מדובר  ב'תעשייה 4.0'. החייאת תעשיית הייצור המדשדשת נמצאת בראש סדר היום של אנג'לה מרקל, קנצלרית גרמניה, ופרנסואה הולנד, נשיא צרפת. שני המנהיגים רוצים לסלול את הדרך לעתיד ורוד יותר עבור התעשייה האירופית, באמצעות שינוי בגישה, מרחק שנות אור מהתדמית הנוכחית שלה כמזהמת ומנוכרת. כמנכ"ל 'דאסו סיסטמס' ישראל, ברצוני להציג את הדברים כפי שאני רואה אותם


 


'תעשייה '4.0 היא המהפיכה התעשייתית הרביעית. בראשונה, נרתמה עוצמת הקיטור והחל המיכון. לאחר מכן הגיע  החשמל, ומיד אחריו טכנולוגיות האלקטרוניקה והמחשוב. היום מגיע אלינו עידן טכנולוגי חדש, שנולד מאיחוד העולם הווירטואלי והממשי. במילים אחרות, המכונות והמוצרים עצמם. בתעשייה 4.0, הכול – ממוצרים, אמצעי תובלה וכלים – הופך למערכות סייבר-פיסיות (CPS) - אובייקטים חכמים המחוברים זה לזה באמצעות טכנולוגיות אינטרנט משובצות.


 


בשנים האחרונות, עם ההתפתחויות בעולם ה'מובייל', גם החברה האנושית עברה שינוי גדול. ניתן לראות את ה'טרנדים' המרכזיים שמצביעים על השינוי הזה באמצעות התופעות הבאות:


 


·         שינוי בחוויית הצרכן – הצרכנים היום מחפשים פחות מוצרים ויותר מותגים. כך, למשל, האייפון של 'אפל' הוא יותר מסתם טלפון, והקפה של 'נספרסו' הוא לא רק אספרסו.


·         התאמה אישית ברמה המונית  אחת מפריצות הדרך המשמעותיות שמציעה תעשיית 4.0, היא האפשרות להשיג מוצרים אישיים באותו מחיר כמו מוצרים בייצור המוני. יצרנים של מטבחים וחדרי אמבטיה בהתאמה אישית קובעים את קצב המעבר לייצור הדיגיטאלי, כשהם מאפשרים ללקוחות ליצור את חלל המחיה 'המושלם' עבורם, במקום להסתפק בריהוט סטנדרטי.


·         שינוי במיקוד - גלוקליזציה (Glocalization)   מעבר לתעשייה 4.0 משמעו לחשוב ברמה עולמית, אך לפעול ברמה המקומית (הדבר נוגע בעיקר בחברות בינלאומיות). כך, למשל, 'מקדונלדס' יוצרת תפריט ייחודי עבור כל מדינה בה היא פועלת.


·         האינטרנט של הדברים (Internet of Things) – אין ספק כי ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, אנו יותר מחוברים. לפי הערכות של חברת ABI Research, עד שנת 2020 יהיו כ-30 מיליארד מכשירים מחוברים באופן אלחוטי לאינטרנט, החל במטוסי סילון ועד למחטי תפירה. במילים אחרות, מיליארדי אובייקטים יוכלו לתקשר זה עם זה ולשלוח מיליונים של נתונים אל ה'ענן', שלאחר מכן יהיה אפשר לנתח אותם באמצעות כלי 'ביג דאטה'.


·         באמצעות רכיבים חכמים ניתן להגיע להבנה גדולה יותר של פעילות המשתמשים. הכנסת שבבים למוצרים מאפשרת ליצרנים לעקוב באופן מיידי כיצד הם נמצאים בשימוש על ידי הלקוחות, ומאפשרת להם להתאים את העיצוב בהתאם להצלחת המוצר. הדבר גם מאפשר לעדכן מוצרים ולבצע התאמות בייצור באופן שוטף, אפילו בריצות ייצור קצרות מאוד. למשל, דרך רכיבים חכמים בטלפונים חכמים ניתן לנטר פעילויות שונות כמו מרחק ריצה, קצב לב וכד'.


·         אם כבר בטלפונים חכמים עסקינן, אלמנט השליטה מרחוק , בו המכשיר הנייד הוא המפעל החדש שלך, כבר גורם למהפך באופן בו התעשייה פועלת. האגדה מספרת על מנהל של מפעל של חברת GE, אשר בעודו בבית שמע כי סופה הפסיקה את הייצור במפעל. הוא הצליח להחזיר את המפעל לפעילות באמצעות ה'אייפד' שלו.


·         הדפוס התלת ממדי – טכנולוגיות הדפוס החדשות עתידות לשנות את המודלים העסקיים שלנו ואת האופן שבו אנו מתייחסים למוצרים ולאבות-טיפוס, ואף לייצר אותם – כולל בבית.


·         מיקור מחדש של הייצור – תחת תעשייה 4.0, מנהלים מכלכלים מחדש את צעדי הייצור העולמיים שלהם, ולוקחים בחשבון מגוון רחב של מרכיבים – החל בעלויות הובלה ושערי מטבעות, ועד להגנה על קניין רוחני וקירבה ללקוחות קצה.


·         גם הדרישות הרגולאטוריות  משתנות בין תעשייה לתעשייה ובין מדינה אחת לאחרת. יש חברות שנדרשו להן 60 חודשים כדי לעמוד בדרישות של ארגונים כמו RoHS, כולל 24 חודשים כדי לתכנן מחדש 2,100 מוצרים, ו-18 חודשים לבחינת העיצובים החדשים. השאיפה תחת תעשייה 4.0 היא לצמצם את


         הזמנים הללו למינימום.


באמצעות תעשייה 4.0, נוצר דגש גדול יותר על ייצור בר קיימא (ירוק וחסכוני), על משאבים ברי קיימא    ומוצרים כאלו.


 


ואולי האלמנט החשוב ביותר בימינו אלו - קיימות בכל.


 


התאמת מודלים עסקיים תוך כדי תנועה


 


יתכן שהאלמנט החשוב ביותר בשינוי הטכנולוגי הוא השינוי במהירות שבה נעשים דברים. טכנולוגיית ה- IT המופעלת בתעשייה 4.0 מאפשרת ליצור ביטוי וירטואלי לא רק של המוצרים והמכונות המשמשים לייצורם, אלא גם של כל המודלים העסקיים, השיווק, שרשרת ההפצה והפיננסים הקשורים בהם. המשמעות היא, לדוגמה, כי אפשר לבצע סימולציה של רעיונות תעשייתיים מתקדמים יותר, כשהמטרה היא לחשב אם הם יכולים להיות רווחיים – ללא הפרעה ממשית לפעילות הייצור במפעל. הדבר מסייע להשיג אופטימיזציה של התהליך, ולהאיץ את ההגדרה מחדש של קווי ייצור כדי להגיע לייצור בהיקפים גדולים של מוצרים בהתאמה אישית.


 


זאת ועוד. מערכות משולבות המפותחות תחת תעשייה 4.0, יכולות אפילו לבצע סימולציה של המפעל עצמו, כמו גם של בקרים לוגיים ניתנים לתכנות אשר שולטים בפעילות במכונות, בזרועות של רובוטים נשלטים, ומכבשים המשמשים בייצור פלדה. החדשות הטובות הן כי האירופיים יצרו יתרון מוקדם. חברת 'דאסו סיסטמס', למשל, התרחבה אל תחום מערכות הוצאה לפועל של ייצור (MES) עם רכישת Intercim, המציעה מערך של כלי תוכנה מוכחים לטיפול בהרכבות בהיקפים גדולים של מוצרים מורכבים (כגון מטוסים). ביוני האחרון, דאסו סיסטמס גם רכשה את אפריסו, המשווקת תוכנה להוצאה לפועל של ייצור עבור רשתות ייצור גלובליות.


 


איך ניתן להשתלב בתוך תעשייה 4.0?


 


* ייצור חכם ומחובר – דיגיטציה של הייצור מובילה למפעלים חכמים. מפעלים חכמים ישפיעו על האופן בו אנשים עובדים. למשל, מהנדסים כבר אינם צריכים להימצא במקום, מכיוון שהם יכולים לפקח ולעשות התאמות לפעילות ותחזוקה למיכון מרחוק. מרחבי המכונה-למכונה צפויים לגדול ל-30 מיליארד חיבורים ב-5-7 שנים הקרובות. ייצור חכם ומחובר יאפשר ניהול ייצור דרך האינטרנט ואופטימיזציה אישית של הייצור.


 


* ייצור גמיש – ליצור את השילוב המתאים ביותר עבור הלקוחות בעזרת מודולים הניתנים להחלפה, כדי לעשות התאמות מהירות לצרכים האחרונים של הצרכנים.


 


* ייצור חברתי – לחבר את כל בעלי העניין, החל ב-OEM ועד לצרכן הסופי, באמצעות פלטפורמה אחת. לשתף פרויקטים ורעיונות בכל מקום ובכל זמן. ליצור ולייצר מוצרים שאנשים רוצים, באופן יעיל.


 


* ייצור בעל שירותיות ברמה גבוהה (High Quality Service Production) – לגלות את ה'ביג דאטה' של הלקוחות כדי לסייע לעקוב אחרי מחזור החיים של המכונות והמכשירים שלהם, ולהציע להם שירותים מוספים בעלי ערך גבוה. כדוגמה, ניתן לציין כי כ-80% מהיצרנים יפתחו אפליקציות ל'סמארטפונים' במהלך השנה הקרובה.


 


לסיכום


 


 אפשר לקבוע כי הצרכנים היום משפיעים על תהליך עיצוב המוצרים ועל השליטה בייצור, והיצרנים יכולים להתאים עצמם כיום במהירות לדרישות ספציפיות של צרכנים. עבור הצרכנים דבר זה הוא משמעותי, מכיוון שהם יכולים לראות כי ההערות שהם נותנים נלקחות בחשבון, כך שהם הופכים לחלק מהליך הפיתוח. בהתאם, כדי לבצע התזוזה מהעולם האמיתי לווירטואלי, ולהיפך, תעשייה 4.0 משנה את הדרך בה עבודה מאורגנת, כשהיא שוברת מחיצות בין מחלקות שונות. ארגון חדש זה הוא התשובה לחלומו של כל מהנדס: כל הכלים והתהליכים – מהניהול ועד לפיננסים ומחקר ופיתוח, עיצוב דיגיטאלי (מחזור חיי מוצר), סימולציה מדעית, והוצאה לפועל של הייצור ושרשרת האספקה – כולם משולבים במערכת אחידה אחת.


 


 


למידע נוסף ולמגזין הדיגיטלי: http://www.hinet.co.il/mag/m127

לפרטים נוספים

הדפסה   שלח לחבר

Copyright © 2002 ComLine LTD. All rights reserved.