הפיתוחים המעניינים ביותר בשנה האחרונה בתחום המאבק בקורוזיה העלות הגלובאלית המוערכת של נזקי הקורוזיה מסתכמת ב-2.2 טריליון דולר - סכום עתק לכל הדעות, ואולם באמצעות יישום נכון ופשוט של טכנולוגיות בקרה על קורוזיה ניתן לחסוך יותר מ-30% מסכום זה - 660 מיליארד דולר.
חוקרים באוניברסיטת תל-אביב מפתחים פתרון סולארי בעל כדאיות כלכלית לתחנות כוח קונבנציונאליות מכוניות היברידיות העושות שימוש בשילוב של מנוע בעירה ומנוע חשמלי הפכו זה מכבר לדרך הפרקטית ביותר לצמצום השימוש בדלק פוסילי והמעבר לאנרגיות ירוקות בדרכים. כעת, חוקרים באוניברסיטת תל-אביב מיישמים את המונח ‘היברידי’ (כלאיים) גם עבור תחנות כוח. המשפיעים על מבנה העלות, משפיעים על העלות הכוללת של תהליך הסינון.
מאת: ד“ר אבי גריפל מנהלים רבים פועלים בתחומי הבטיחות והבריאות בתעסוקה בגלל דרישות החוק וכן משום שהם מאמינים בחשיבות הנושא. אך לא רבים יודעים, כי ההשקעה בבטיחות ובבריאות בעבודה עשויה, במקרים רבים, להשתלם לארגון גם מההיבט הכלכלי, לחסוך בהוצאות, ולהגדיל את הפריון. מניסיוני כיועץ במוסד לבטיחות ולגיהות, ברצוני להביא בזה את עיקרי הנושאים בתחום הבטיחות בעבודה.
חומרי הדבקה ביולוגיים תופסים בשנים האחרונות נפח הולך וגדל גם ביישומים תעשייתיים . עד היום, מרבית הדבקים יוצרו בתהליך הכולל חומרים מבוססי נפט. אולם חומרי הדבקה ניתנים להפקה גם מחומרי גלם טבעיים, לדוגמה חלבונים (פרוטאינים), גומי טבעי, עמילן או תאית (צלולוזה). חוקרים במכון פראונהופר עובדים בימים אלה על נוסחאות חדשות ליצירת דבקים טבעיים שיוכלו לשמש ביישומים תעשייתיים.
מאת: ג’נפיר צ’ו - MIT* מהנדסי מכונות מאוניברסיטת MIT מפתחים מערכות חצי אוטונומיות המסוגלות לנווט כלי רכב ומשפרות באופן ניכר את בטיחות הנהג ואת התמודדותו מול מכשולים החוקרים בחרו למקם חביות וקונוסים ברחבי שדה פתוח הנמצא מחוץ לעיירה סיילין שבמדינת מישיגן, זאת, כדי ליצור את מסלול המכשולים המיועד לבדיקת מערכת הניווט החדשה.כלי הרכב שנסעו במסלול היו ללא נהג, שישב במרחק מה מן הרכב וכיוון אותו באמצעות שלט רחוק. אך גם הפעולות שביצע הנהג באמצעות השלט הוגבלו על-ידי החוקרים, שבחרו דווקא להעביר לנהגים הוראות ליישר את ההגה על-מנת להשאירו במסלול התנגשות עם אחת החביות. אך למרות פעולות הנהג, הרכב ניווט עצמו מסביב למכשול, והחזיר את השליטה לנהג רק לאחר שסכנת ההתנגשות חלפה.
מאת עמוס פורט * מטרת מאמר זה היא להפנות את הזרקור לנקודה האפלה החסרה, והחשובה ביותר, של שימוש בהתקני מגן נשימתיים. כל התקני המגן הנמצאים בשימוש, מאושרים ע”י מכוני תקינה בינלאומיים/ישראליים. ההתקנים באים להבטיח את האיכות והאמינות של המוצר לעמוד ביעודו. אולם, ללא התאמת המוצר לפניו של המשתמש, שרק אטימה מוחלטת, גם בתנועה ופעילות גופנית, תבטיח את רמת המיגון הנדרשת להשלמת הבטיחות.
תקינותן של דרכי התעבורה הפנים-מפעליות והמעברים במחסנים ובאולמות הייצור הם עניינו של הארגון, המחויב להקפיד על שורת הוראות פעולה בנידון. אך גם העובד חייב לתרום לכך שהתנועה בתוך המפעל לא תופרע. מסביר זאת אנדרי מטיאס, מנהל אגף הסברה, פרסום והוצאה לאור במוסד לבטיחות ולגיהות.
העסקאות בתחום הפלסטיקה בישראל עומדות על 5.1 מיליארד דולר ומתוכם הייצוא עומד על כ- 3 מיליארד דולר, 52% מהיקף הייצוא הוא לאירופה. כך עולה מתערוכת פלסטו ישפאק 2012, התערוכה הבינלאומית ה-13 לפלסטיקה, גומי ואריזה, שהתקיימה במרכז הירידים בגני התערוכה בתל אביב. התערוכה, המתקיימת אחת לשלוש שנים, התפרשה לאורך שלושה ימים, בין התאריכים 16-18 באוקטובר ולקחו בה חלק 15 אלף משתתפים מהארץ ומחו“ל.
מאת דיוויד אל. צ’נדלר* חוקרים מאוניברסיטת MIT בארה”ב הצליחו, באמצעות משטחים ננו-מטריים וחומרי סיכה, לשפר באופן ניכר את יכולותיהם של מעבים המשמשים בתחנות כוח ובמיתקני התפלת מים. בשנים האחרונות המעבה (קונדנסר) מהווה חלק מהותי במערכות כוח: כ-80 אחוזים מכל תחנות הכוח בעולם עושות שימוש במעבים לצורך הפיכת הקיטור בחזרה למים, לאחר שהוא יוצא החוצה מהטורבינות. המעבים גם מהווים חלק מרכזי במפעלי התפלת מים, שחלקם היחסי באספקת מים מתוקים גדל בהדרגה במהלך השנים האחרונות.
פותח חומר אטימה אנאירובי חדיש ליישומי Diesel exhaust Fluid (DEF) מאת: נגה בשן, מהנדסת מכירות* מאז נכנסו לתוקף, ב-2010, התקנות המחמירות של הסוכנות להגנת הסביבה של ארה”ב (EPA), נדרשו כל היצרנים של מנועי הדיזל, בהם סירות, גנראטורים וכלי רכב מהירים, לעבור לשימוש ב- DEF -Diesel Exhaust Fluid. זאת, על מנת לעזור ולהקטין את פליטות תחמוצות החנקן (NOX) מהמנועים.
להשיג חיסכון ובקרת ניצול אנרגיה מלא באמצעות - מאת: חיים ליבה, בהשתתפות לי גמר ואלי אהרוני* צריכת האנרגיה גדלה באופן גלובאלי. במקביל, תחנות הכוח צריכות לחסוך בדלק ולהתאים את עצמן לדרישות הגבוהות שהציב העולם בנושא ניצול מירבי ע”י חיסכון באנרגיה להגנת הסביבה. מטרות אלו מצריכות טכנולוגיות חדשות לגמרי עבור הפעלת המערכות. עוצמה ודרגת יעילות הינן זוג הערכים החשובים ביותר להגדרת היעילות של מפעלים לייצור אנרגיה. ניתן למדוד בקלות עוצמה יעילה בתפוקת הגנראטור. למרות זאת, מדידה של דרגת היעילות - היחס בין עוצמה אנרגטית יעילה שהגנראטור יוצר בזמן מסוים לבין אספקת כוח ההינע לאנרגיה בצורה של דלק - הנה קשה יותר באופן משמעותי.